Istotne ste počas svojho života boli majiteľom aspoň jedného páru tenisiek alebo iného športového príslušenstva značky Nike. Jej zakladateľ, istý Phill Knight, napísal veľmi pútavý životopis v knihe Umenie víťaziť, z ktorej vám prinášame niekoľko zaujímavých faktov. Spoločnosť založil 25. 1. 1964 a do firmy si prizval menšinového spoločníka, svojho bežeckého trénera Billa Bowermana, ktorý za celú kariéru trénoval viac ako tridsiatku olympíjských atlétov.

 

Phil Gnight, zakladateľ spoločnosti Nike, so svojim bežeckým Trénerom Billom Bowermanom, prvým spoločníkom spoločnosti Nike

1. Firma sa podľa množstva modrých stúh v detskej izbe zakladateľa, na ktorých viseli rôzne medaily z bežeckých pretekov, najprv volala Blue Ribbon (modrá stuha). Blue Ribbon pôvodne dodávala japonskú športovú obuv značky Onitsuka Tiger (teraz známy ako Asics) na americký trh a až vzájomná nedôvera a následné súdne spory donútili firmu vyrábať vlastnú obuv.

2. Niekoľko rokov po fungovaní dostala spoločnosť likvidačnú pokutu 25 miliónov dolárov od colného úradu po žalobe od konkurenčných spločností, najmä Converse. Žaloba sa opierala o zastaralý americký zákon výpočtu cla z tzv. „podobného produktu“. Nakoľko Nike vyrábal unikátne tenisky, ich konkurent vyrobil podobnú tenisku s premrštenou cenou a použil ju v žalobe. Žaloba sa ťahala dlhý čas, pričom nakoniec spoločnosť zaplatila 9 miliónovú, nespravodlivú pokutu. Zaujímavým faktom je, že práve značku Converse, síce o dosť rokov neskôr, kúpila spoločnosť Nike.

Jedna z prvých televíznych reklám spoločnosti Nike:

3. Nike sa mala pôvodne volať Dimension Six, na poslednú chvíľu si to ale majitelia rozmysleli. Nike sa prisnilo jednému z kľúčových zamestnancov a nakoniec to odsúhlasil Phil Knight, ktorý povedal „Tak dajme teda Nike, nič lepšie aj tak nemáme“. Nike sa mu páčil aj pre to, že ide o názov Gréckej bohyne víťazstva (Niké).

4. Pravidelné stretnutia – porady najdôležitejších ľudí vo firme – sa volali „šaškárne“ a ich členovia sa prezývali šaškovia. Názov vznikol, keď niekto povedal, že sa na stretnutí viac sedí, je a pije ako preberá biznis.

5. Spoločnosti Blue Ribbon, ako aj Nike americké banky v prvej dekáde podnikania niekoľkokrát zrušili existujúce úvery a účty pre „nedostatočné držanie finančnej hotovosti“. Firma totiž všetky zisky vždy znovu investovala, čo sa bankám vôbec nepáčilo, považovali to za príliš riskatné a spoločnosti predpovedali skorý bankrot. Dokonca ich chceli nahlásiť FBI za pravdepodobný podvod. Zachránila ich japonská investičná skupina, ktorá vyplatila bankám úvery a požičala firme ďalšie peniaze na rozvoj.

6. Nike svoj prvý úspech zožala vynájdením tzv. „vaflovej pozdrážky“, jej prvý model Bill Bowerman naozaj vyrobil na vaflovači – nápad dostal, keď mu manželka niečo rozprávala v kuchyni, no on ju nepočúval a zrak mu padol na vaflovač. Pri výrobe prototypu podrážky tak Bowerman zničil niekoľko (desiatok) ďalších vaflovačov, pretože lial horúci polykarbonát priamo do vaflovača. Neskôr prišli na to, že je potrebné použiť oddeľujúcu látku.

Odliatok jedného z prvých prototypov “waflovej tenisky”

7. Hlavní predstavitelia spoločnosti boli bežci a ich hnacím motorom bola láska k teniskám, k zlepšovaniu produktu a prinášaniu revolučných noviniek na trh. Nikdy im nešlo iba o peniaze. Do poslednej chvíle sa báli spoločnosť transformovať na akciovú s verejne obchodovateľnými akciami. Báli sa, že im akcionári budú diktovať, ako majú robiť svoj biznis, v ktorom im nešlo primárne o čo najväčšie zisky.

8. Logo Nike vyrobila umelkyňa, na ktorú Phill Knight náhodou natrafil na chodbe univerzity. Nakreslila ho druhý pokus a dostala zaň zaplatené 35 dolárov. Po rokoch sa jej spoločnosť odvďačila viac ako pol miliónom dolárov.

9. V roku 2006, kedy Phil Knight odchádzal do dôchodku, mala spoločnosť Nike obrat 16 miliárd dolárov, oproti tomu konkurečný Adidas, ktorý s výrobou športovej obuvi začal omnoho skôr, mal obrat 10 miliárd. Ako sám ku koncu svojho životopisu Umenie víťaziť povedal:„Ale kto by to porovnával“ 😉

10. Nike je medzi teniskami naobľúbenejšia značka na svete s 62-percentným podielom obľúbenosti a 32-percentným, dominantným, podielom na trhu v segmente športových potrieb celkovo.

Zdroj: Umenie víťaziť, Phill Knight, Nike, Wikipedia | Foto: Nike