Testosterón je mužský pohlavný hormón, ktorý sa už od nepamäti spája s plodnosťou a mužskou silou, no nie je to jeho jediná funkcia. Pre správne fungovanie naše telo potrebuje jeho ustálenú hladinu, ktorá však časom začína klesať a spôsobuje pestrú paletu problémov, ako napríklad znížené libido a problémy s potenciou, naberanie tuku, nedostatok energie, podráždenosť, problémy so sústredením, pamäťou a spánkom.

Na pozore by sa mali mať najmä muži po tridsiatke, no vďaka stresu a nezdravému životnému štýlu sa môžu tieto problémy objaviť aj skôr a veľmi nenápadne. Dobrou správou je, že hladina testosterónu sa dá prirodzene dopĺňať niektorými jednoduchými trikmi. Poďme sa pozrieť na tie najúčinnejšie.

1. Doprajte si kvalitný spánok

Začneme niečím príjemným. Nedostatok spánku ovplyvňuje naše zdravie oveľa viac, ako si myslíme, a preto by sme ho nemali podceňovať. Podľa štúdií zaoberajúcich sa účinkami spánku na hladinu testosterónu je potrebných minimálne 7 hodín spánku denne, takže si na to spomeňte, keď sa nabudúce rozhodnete ponocovať.

2. Vyhýbajte sa alkoholu

Áno, platí to aj o pive. Telo na alkohol reaguje tak, že vylučuje stresový hormón kortizol, ktorý hladinu testosterónu znižuje. I keď sa milovníci v letných horúčavách asi nebudú chcieť úplne vzdať horkého osvieženia, pamätajte – všetko s mierou.

3. Šetrite teplou vodou

Otužovanie má na produkciu testosterónu zázračný účinok, pretože tento hormón je produkovaný v semenníkoch, ktoré by nemali byť vystavované teplému prostrediu. Nemusíte sa ale hneď pridávať k ľadovým medveďom, stačí, ak si každý večer pred spaním doprajete pár sekúnd studenej sprchy.

4. Užívajte si v posteli

Konečne zase niečo príjemnejšie. Testosterón a libido navzájom spolu súvisia možno ešte viac ako pri strave. Nedostatok testosterónu libido znižuje, hry s partnerkou naopak produkciu tohto hormónu výrazne podporujú. S tou studenou sprchou to teda netreba práve preháňať.

5. Všímajte si, čo jete

O strave a vplyve na správne fungovanie tela sú napísané celé knihy, preto si pripomeňme aspoň pár základných pravidiel. Znížte príjem cukru a namiesto nezdravých sladkostí si doprajte čerstvé ovocie alebo orechy, ktoré sú tiež veľmi dobrým zdrojom zdravých tukov. Jedzte špenát a šaláty, ktoré obsahujú zinok, pretože ten je pre tvorbu testosterónu nevyhnutný.

6. Cvičte správnym spôsobom

Najmä ak máte sedavé zamestnanie alebo chodíte do školy, zaraďte do svojho harmonogramu nejaký silový tréning. Nemusíte tráviť práve hodiny v posilňovni, ale pravidelné cvičenie má účinky ako zázračný prameň mladosti. Vytrvalostným aktivitám ako beh na dlhú vzdialenosť sa, naopak, pokúste skôr vyhýbať.

7. Berte život s nadhľadom

Stres vášmu telu ubližuje mnohými spôsobmi a neprospieva ani produkcii správnych hormónov, čo tiež súvisí s kortizolom. Naučte sa preto relaxovať, doprajte si čas na oddych a meditáciu. Odbúrať stres vám pomôžu aj už spomínaný silový tréning a posteľná gymnastika 🙂

Zdroj: primulus.sk | Foto: Giphy.com, Pixabay

Hľadáte (novú) PRÁCU?
Kliknite na pracovný portál NovýJOB.sk

Každý deň množstvo nových a skvelých pracovných ponúk.