Pretekárske autá naprieč všetkými triedami a kategóriami sú vždy obmedzené pravidlami a technickými predpismi. V nižších triedach motoršportu s nižším rozpočtom sú pravidlá často benevolentné a kladie sa dôraz na jazdecké umenie. Naopak je to pri najvyšších triedach, ako Formula 1, alebo pri prototypoch LMP1.

Kvôli snahe konštruktérov vtesnať sa do pravidiel a reštrikcií vznikajú veľmi podobné monoposty, ktoré by laik ťažko od seba odlíšil, nebyť ich typického pretekárskeho sfarbenia. To vedie ku kompromisom a kladie sa dôraz na najmenšie detaily alebo sa hľadajú medzery a svojská interpretácia pravidiel. Tak či onak, auto sa nikdy nedostane na hranicu svojich skutočných schopností. Výsledný monopost alebo prototyp tak nie je to najrýchlejšie technicky možné riešenie, ale najrýchlejšie riešenie v rámci pravidiel. Múdre hlavy v Porsche si však zrejme nedávno položili otázku: „Čo by bolo keby?“

Rekordné Porsche 919 EVO v Spa

V roku 2017 Porsche víťazne zakončilo svoju účasť v svetovom vytrvalostnom šampionáte (WEC). Z 33 pretekov bolo ich 919 Hybrid LMP1 17-krát víťazné, 3-krát si odnieslo konštruktérsky titul a rovnako 3-krát vyhralo najslávnejšie vytrvalostné preteky 24 Le Mans. V roku 2018 Porsche zo šampionátu WEC odchádza a bude sa sústrediť na účasť vo Formule E, ktorá stále naberá na popularite. Zdalo by sa, že príbeh 919 Hybrid končí. Nie je to však celkom tak.

Počas zimy Porsche na aute stále pracovalo, čoho výsledkom je 919 Hybrid EVO. Zvonku je vidieť kompletne prepracovanú prednú časť, ktorá prišla o osvetlenie. Zadný spojler má väčšiu plochu a je posunutý viac dozadu. Vpredu a vzadu sú využité i hydraulicky ovládané prvky aktívnej aerodynamiky. Nové ilegálne bočnice sú naopak fixné a prepracovaná bola aj podlaha. Všetky zmeny na aerodynamike priniesli o 53 % väčšie hodnoty prítlaku, ako malo auto v roku 2017.

Porsche 919 Evo je rýchlejšie ako F1

Pohonný reťazec sa až tak radikálne nezmenil, Porsche vlastne len odstránilo reštriktory a pridalo trocha šťavy baterkám. Štvorvalec 2.0 l V4 po odstránení reštriktorov produkuje namiesto 368 kW (500 koní) až 720 koní. Výkon elektromotorov bol taktiež navýšený, nie však tak výrazne. Namiesto 400 koní je to teraz 440. Prototypy využívajú podobne ako monoposty F1 systém ERS, ktorý autu podľa pravidiel dovolí využiť maximálne 6,37 MJ energie na jedno kolo. EVO bez regulácii môže až 8,49 MJ. Hmotnosť šla dolu o 39 kg na anorektických 849 kg. Inžinieri tvrdia, že by bolo možné aj menej…

A výsledok? 919 Hybrid EVO, za ktorého volantom bol pilot Neel Jani, stanovilo rekordný čas na okruhu Spa Francorchamps s hodnotou 1:41.770, čo je o 0.783 s rýchlejší čas, ako mal v roku 2017 Lewis Hamilton na monoposte Mercedes-AMG F1. Oproti 919 z roku 2017 je to dokonca 12 sekúnd! Auto preletelo okruh priemernou rýchlosťou 246 km/h. Onboard rekordného kola v porovnaní s Lewisom Hamiltonom si môžete pozrieť v nasledujúcom videu.

A Porsche nekončí. 919 Hybrid EVO sa pokúsi zdolať rekordy na okruhoch ako Brands Hatch, Laguna Seca, Goodwood… V rámci spomienkovej jazdy si strihlo kolečko i na slávnej Nordschleife. Ukáže podobné „koule“ ako Porsche aj tím z F1? Bolo by nesmierne vzrušujúce vidieť jazdu deregulovaného monopostu F1 práve na Severnej slučke…

Porsche 919 EVO v nájazde do Eau Rouge

Zdroj: Carmagazine.co.uk, Autoblog.com | Foto: Facebook.com

Hľadáte (novú) PRÁCU?
Kliknite na pracovný portál NovýJOB.sk

Každý deň množstvo nových a skvelých pracovných ponúk.