Nevieme, ako vnímate vodičov MINI, ale na prvý pocit by sa mohlo zdať, že ide o dámske autíčko. Ak však človek jazdí na nejakom aute, zrazu si na cestách oveľa viac všíma vozidlá tej istej značky či typu. Musíme povedať, že počas nášho testovacieho týždňa sme si na slovenských cestách za volantom tejto britskej značky všimli skôr viac mužov ako žien.

Z Automobilky BMW sme si totiž na novinársky test vypožičali najnovšiu verziu “klasického” MINI, vo verzii Cooper D, teda D ako diesel. Značka MINI, ktorú zastrešuje koncern BMW, má totiž základné MINI v ponuke už v šiestich verziách. Rozdelenie je ale jednoduchšie, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Ide totiž o motorizáciu:

Mini One – benzín, 1,5l, 102 k
Mini Cooper – benzín, 1,5l, 136 k
Mini Cooper S – benzín, 2,0l, 192 k
Mini One D – nafta, 1,5l, 95 k
Mini Cooper D – nafta, 1,5l, 116 k
Mini Cooper SD – nafta, 2,0l, 170 k

Exteriér MINI Cooper D

Každému je pri prvom pohľade na toto auto jasné, že nejde o žiaden športiak, ale mestské autíčko s príhodnou veľkosťou pohybu a pohodlného parkovania v uliciach veľkomesta. Na druhý pohľad si všimnete, že automobilka ide pomerne jasne po jednej konkrétnej cieľovej skupine: ľudí, ktorí sa chcú odlíšiť, chcú byť iní a ešte štýlovejší ako len štýloví. A týmto ľuďom, ako sa dočítate ďalej, dáva všetky tie malé detailíky zapadajúcej do jednej veľkej skladačky. Vitajte vo svete MINI.

Auto sme dostali v zaujímavej tmavo-oranžovej farbe, ktorej v BMW nikto nepovie inak ako Solaris Orange s dvomi štýlovými čiernymi pruhmi na prednej kapote. Ak si myslíte, že ide o frajerinku určenú práve na testovanie novinárom: nie, ide o doplnkovú výbavu v cene 112 eur. Čierna strecha pôsobí takisto štýlovo, horšie to je pri nasadnutí do auta, ktoré nejaký čas stálo na páliacom slnku, zvlášť v letných horúčavách. Na výber je príplatková čierna, biela alebo klasika, teda vo farbe laku karosérie.

Zaujímavosťou sú bezrámové dvere, takže všetci, ktorých budete voziť a nie sú na to zvyknutí, vám docapkajú okná 🙂 . Vyzerá to však, ako celé auto, svojsky štýlovo: jednoducho MINI.

Svetlá MINI Cooper D

Nami testovaný a nedávno faceliftovaný Mini Cooper má netradičné predné a ešte netradičnejšie zadné svetlá. Vpredu je okraj svetlometu oblemovaný akousi bonusovou led časťou, čo pôsobí vskutku impozantne a zadné svetlá sú prosím pekne v tvare britskej vlajky. Áno, MINI je hrdé na svoj pôvod viac, ako si myslíte 😉 .

Volant MINI Cooper D

Volant je príjemný na uchopenie, športový s “uškami” v horných tretinkách, s dostatočným množstvom multifunkčných ovládacích prvkov. Nejde to však s ním úplne “ako po masle”, čo majú zrejme z časti na vine aj väčšie pneumatiky. Bežnej cieľovej skupine – najmä ženám, však správna “tuhosť” bude skôr vyhovovať. Pre iných, zvyknutých z luxusnej triedy áut, môže pôsobiť “až príliš”.

Interiér MINI Cooper D

Interiér je jedným slovom univerzálne charakterizovateľný ako zaujímavý a pre svoju svojskú cieľovú skupinu zaiste akoby šitý na mieru. Ako prvé vás uchváti množstvo “čudlíčkov” pripomínajúcich kokpit lietadla. Zaujímavosťou je, že je jedno, ktorým z dvoch smerov nimi pohnete – vykonáte nimi vždy to isté. Tiež nám medzi prvými do do očí udrela svietiaca britská vlajka na mieste airbagu spolujazdca. Znova – modrá krv sa v Miníčku nezaprie.

Budíky, s pre nás až extrémne veľkým klasickým mechanickým okrúhlym ukazovateľom rýchlosti a do neho vsadeným takisto mechanickým polkruhom ukazovateľa otáčok, na nás pôsobia skôr ako z prístrojovej dosky motocykla. Ak by sme tomuto autu mali niečo vytknúť, čo sa týka jeho svojského dizajnu, tak možno práve tieto budíky, ktoré ako keby nezapadali do celkového konceptu dizajnu.

Všimnite si: 1) veľké vonkajšie spätné zrkadlá dodávajú komfort jazde 2) “letecké” čudlíky v stredovej konzole pri prevodovej páke a hore na strope nad zrkadlom.

Samotnou kategóriou je infotainment na stredovej konzole s dotykovým displejom, ktorý je vsadený do dizajnového kruhu s ďalšími ovládacími prvkami. Ten sa naozaj výnimočne dobre a intuitívne ovláda cez ovládacie tlačidlo pri ručnej brzde, mimochodom – klasickej pákovej.

Audio MINI Cooper D

Reprosústava Harman/Kardon: jej zvuk hodnotíme dostatočne, efekt akéhosi virtuálneho 3D zvuku má na svedomí veľký reproduktor hore na prístrojovej doske v stredovej konzole. Športové sedadlá v našej výbave sú skvelé, vzhľadom na povahovú črtu auta dostatočne obopínajú telo.

Miesto na sedenie vzadu MINI Cooper D

Nami testovaný model je trojdveráčik. Čo sa týka sedenia vzadu, dobrá správa je, že tam sú zadné sedačky a budete naozaj môcť odviesť troch ďalších pasažierov okrem vodiča. Horšia správa je, že ak tam niekoho posadíte, jeho komfort nebude ideálny a hlavne, ak nie ste zrovna trpaslík, aj vy sa budete musieť posunúť o citeľný kus vpred. Normálne sme totiž jazdili so sedadlami posunutými až úplne dozadu – opierajúc sa sedadlom o zadnú spodnú časť sedadiel. Na obranu MINI treba však povedať, že takto dosiahnete extrémne veľký priestor vpredu aj pre naozaj veľkých chlapov.

Zbaľte sa prosím naľahko!

Ak by ste cestovali traja alebo štyria, s väčšou batožinou nepočítajte. Ťažko to, čo po otvorení zadných dverí uvidíte, vôbec možno nazvať batožinovým priestorom. Skôr by sme ho nazvali priestor na stredne veľký alebo skôr stredne malý nákup v supermarkete 😉 . Avšak, zadné sedadlá možno jedným ľahkým pohybom jednoducho sklopiť a namiesto sedenia vzadu dostanete zrazu dostačujúci batožinový priestor, ktorý sa navýši z pôvodných 211 na veľmi slušných 731 litrov.

Pocit motokáry

S turbo-dieslovým motorom o objeme 1,5 litra je auto v celku svižné. Nie je to žiadny závodník, pod kapotou si na trojvalci s občasným miernym “traktorovým” zvukom pradie 116 konských síl, no absolútne postačuje, ak potrebujete “vozítko” na občasnú svižšnejšiu jazdu, naviac je prudko imidžové. Reakcia na plynový pedál samozrejme nie je okamžitá, akcelerácia je však slušná. Odporúčame do výbavy zaradiť aj naozaj veľmi dobrú dvojspojkovú automatickú prevodovku. Ak náhodou netušíte, čo znamená dvojspojková: auto má pripravenú “ďalšiu rýchlosť” ešte predtým, ako ju zaradí. Radenie je teda veľmi expresné, vskutku okamžité.

V ponuke sú aj jazdné módy: normal, green a sport. Zelený mód ušetrí nejaké to palivo a je konfigurovateľný – napríklad si viete nastaviť, či sa má znížiť aj výkon klimatizácie. Viete sa tak dostať na približne 30% úsporu pohonných hmôt. Šport zase, logicky, auto vypne do výkonu, zrýchli sa reakcia na plynový pedál a pravdepodobne auto radí aj o niečo neskôr, aby podržalo vyššie otáčky a zážitok z jazdy bol tak o niečo športovejší.

Ak by vám prepnutie do SPORT módu na prístrojovej doske nestačilo, výkon môžete ešte zvýšiť prepnutím páky automatickej prevodovky do režimu S.

Po diaľnici sme si dovolili, vzhľadom na to, že auto bolo na novinársky test zapožičané, maximálne 160km/h (samozrejme v Nemecku na neobmedzenom úseku, pozn. red. 😉 ) a v tejto rýchlosti je auto úplne bezproblémovo ovládateľné, nemáte žiadny desivý pocit z veľkej rýchlosti, v kabíne nie je počuť žiadny extra zvýšený hluk.

Pri jazde sa auto od “bežného” odlišuje v zásade dvomi spôsobmi. Za prvé máte pocit takej väčšej motokáry a za druhé – to čelné sklo nás neprestalo fascinovať počas celého týždňa testovania. Máte totiž akýsi pocit sedenia v mini nákladiaku – tak kolmé čelné sklo sa totiž nenahádza dnes už prakticky v žiadnom aute. Krásny, nostalgický pocit 🙂 .

Cenníková cena testovaného modelu v základnej výbave: 

Cenníková cena testovaného modelu s výbavou:

 

Táto recenzia vznikla na základe vyžiadanej redakčnej zápožičky zo strany vydavateľa magazínu. Za promtné započinanie v mene celej redakcie ďakujeme ústretovému tímu spoločnosti BMW Slovensko.

Zdroj: Manmagazin.sk | Foto: Manmagazin.sk, MINI

Hľadáte prácu? Skúste www.NovyJob.sk

Potrebujete nejakú službu? Skúste www.Sluzbomat.sk

Ondrej
Moja práca je mojou vášňou, mojim snom je svet bez byrokracie, vojen a hlúposti. Mojim krédom je CARPE DIEM a mojim hnacím motorom túžba dosiahnuť nedosiahnuteľné.