Ak ste vlastníkom akéhokoľvek motorového vozidla, zbystrite pozornosť. Od 20. mája vstúpili do platnosti zmeny nového zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v cestnej premávke.

Nový zákon o premávke vozidiel priniesol šesť nasledujúcich noviniek spojených s technickými a emisnými kontrolami:

  • Lehoty technickej kontroly

Od pravidelnej TK sú oslobodené malé motocykle do 50 cm3 (L1e), malé trojkolky do 50 cm3 (L2e), malé prípojné vozidlá do 750 kilogramov (O1) a malé prípojné vozidlá za traktor do 1 500 kg (R1).

Prvej kontrole sa musia podrobiť po štyroch rokoch a následne každé štyri roky – motocykle od 50 do 125 cm3, motocykle s postranným vozíkom od 50 do 125 cm3, prípojné vozidlá od 750 do 3500 kg a prípojné vozidlá za traktor od 1 500 do 3 500 kg

  • Nižšie pokuty za chýbajúcu TK a EK

Od 20. mája sa pokuty za chýbajúcu TK a EK znížia na 55 EUR (za každú jednu), ak vodič do 15 dní podrobí auto chýbajúcej kontrole a zaplatí pokutu.

  • Trojstupňová emisná kontrola a emisná plaketa

Doteraz platilo pravidlo – auto je buď “spôsobilé” alebo “nespôsobilé”. Po novom však vzniká nová kategória – “dočasne spôsobilé”. Ak sa auto v tejto kategórii ocitne, musí do 60 kalendárnych dní absolvovať opakovanú EK. Ak sa pri opakovanej kontrole zistí rovnaká chyba, resp. vodič nedodrží 60-dňovú dobu, auto sa stáva nespôsobilé.

  • Doklady o TK a EK

Nedávno sa v médiach písalo o tom, že dokladom o platnosti technickej a emisnej kontroly už bude len protokol. Tento poslanecký návrh však napokon neprešiel. Tak ako doteraz, aj naďalej platí, že sa preukazujete nálepkou na okne a kartičkou, ktorú musíte mať v aute.

  • Register prevádzkových záznamov

Spúšťa sa Register prevádzkových záznamov (RPZ), ktorý by mal znemožniť stáčanie kilometrov. Do neho nebudú uvádzať údaje len stanice technickej kontroly či pracoviská emisnej kontroly a kontroly originality, ale aj polícia, servisy, poisťovne alebo lízingové spoločnosti. Postupne by mal prerásť na európsku úroveň, čiže dovezené auto už nebude “veľkou neznámou”.

  • Zákaz tuningu a demontáže filtrov pevných častíc

Je zakázané upravovať auto a jeho komponenty takým spôsobom, ktorý by viedol k jeho technickej nespôsobilosti. Nie sú povolené tuningy, neschválené rozmery diskov a pneumatík, koncovky výfukov alebo fólie na svetlách či čelnom skle. Podobne je to aj s demontážmi filtrov pevných častíc.

Zdroj: Autobild.sk | Foto: YouTube, Facebook

Hľadáte (novú) PRÁCU?
Kliknite na pracovný portál NovýJOB.sk

Každý deň množstvo nových a skvelých pracovných ponúk.