Novela zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v cestnej premávke prináša obrovskú zmenu na našich cestách. Kým niektorí budú možno zdesení, istá skupina fanúšikov áut búcha šampanské. Na Slovensku budete môcť oficiálne prihlásiť vozidlo s pravostranným riadením! Musí však spĺňať isté kritériá. 

 

Aké pozitíva zákon prinesie?

Radosť budú mať najmä fanúšikovia japonských áut. Mnohé z nich sa vo verzii s ľavostranným riadením nevyrábajú alebo vyrobili v takom počte, že ich prakticky nie je možné zohnať. Príkladom môže byť kultový Nissan Skyline. Tento voz je doslova modlou všetkých drifterov a vlastniť ho u nás doteraz bolo možné, iba ak ste mali niekoho, napríklad vo Veľkej Británií, na koho by ste auto zaregistrovali. U nás bola registrácia nemožná.

Prečo vlastne volant vpravo?

Viaceré krajiny sveta, spomínaná Veľká Británia, Cyprus, Írsko či Malta, majú vozidlá s volantom vpravo. Tie sa k nám síce vozili, ale maximálne ako lacný zdroj náhradných dielov. Jazdiť ste s nimi nemohli. Rovnako tomu bolo vo viacerých štátoch Európskej únie. Výnimkou nebolo ani Poľsko. Práve odtiaľ pochádza chlapík menom Grzegorz Dorobek. Pricestoval do rodnej zeme na svojom Vauxhalle (anglická obdoba Oplu) a chcel si ho zaregistrovať. Úrady mu to však nedovolili. Grzegorz sa nevzdal a celú vec ťahal po rôznych európskych súdoch tak dlho, až po 16 odvolaniach nakoniec zvíťazil. Vďaka tomuto prípadu podobná zmena dorazila aj k nám.

Aké riziká prináša volant vpravo?

Riziko bezpečnostné, najmä v zákrutách a križovatkách, kde vodič sediaci vpravo nemá kvôli jazde v pravom pruhu taký výhľad, aký by mal v pruhu ľavom, na ktorý je vozidlo stavané. Doslova nevidí za roh tak, ako zaň môže nazrieť vodič sediaci vľavo. Podobná zhoršená viditeľnosť prekážok môže nastať v horských serpentínach.

Vozidlá bude nutné upraviť

Volant na vozidle ostane tam, kde bol, vpravo. Upraviť bude nutné tri podstatné detaily. Prvým sú spätné zrkadlá, ak nie sú rovnaké. Príkladom sú staršie Fabie. Tie mali zrkadlo na strane spolujazdca menšie, ako bolo to na strane vodiča. Na vozidle s pravostranným riadením sa budú musieť vymeniť, aby mal vodič lepší výhľad za seba v premávke vedenej v pravom pruhu, teda bude potrebovať používať zrkadlo ľavé. Rovnako sa budú musieť upraviť aj stierače, aby sa zabezpečil dobrý rozhľad vzhľadom na premávku, čo pre vodiča úplne pohodlné nebude, zároveň to môže byť konštrukčne a finančne nákladnejšie. Posledným faktorom sú zadné svetlá, primárne svetlomety do hmly. Ak je vozidlo vybavené jedným, musí sa presunúť sprava doľava tak, ako to je na vozidlách jazdiacich v pravom pruhu.

Zdroj: netfinancie.sk, wikipedia.com | Foto: YouTube, superstreetonline.com, netcarshow.com